Вітаю Вас, Гість

У молодші шкільні роки, як і в дошкільні, у дитини можуть проявлятися специфічні здібності в одній з областей людської діяльності, що свідчать про уроджені здібності дитини, її обдарованості. Американськими психологами А. де Хаан і Г. Кафом розроблена тест-анкета на виявлення цих здібностей.

 

 

 Музичні здібності (5 ознак)

 

 Ваша дитина має музичний талант, якщо він:

 

 * Любить музику і музичні записи, завжди прагне туди, де можна послухати музику;

 * Дуже швидко і легко відгукується на ритм і мелодію, уважно вслухається в них, легко запам'ятовує;

 * Якщо співає або грає на музичних інструментах, вкладає у виконання багато почуття і енергії, а також свій настрій;

 * Складає свої власні мелодії;

 * Навчився або вчиться грати на якомусь музичному інструменті.

 

 Технічні здібності (5 ознак)

 

 У Вашої дитини абсолютно очевидні технічні здібності, якщо він:

 

 * Цікавиться найрізноманітнішими машинами і механізмами;

 * Любить конструювати моделі, прилади, радіоапаратуру, сам «докопується» до причин несправностей і капризів механізмів або апаратури, любить загадкові поломки або збої в роботі механізмів;

 * Може лагодити зіпсовані прилади і механізми, використовувати старі деталі для створення нових іграшок, приладів, виробів, знаходить оригінальні рішення;

 * Любить і вміє малювати («бачить») креслення й ескізи механізмів;

 * Цікавиться спеціальною, навіть дорослою технічною літературою.

 

 Здібності до наукової роботи (6 ознак)

 

 У Вашої дитини здібності до наукової роботи, якщо він:

 

 * Володіє явно вираженою здатністю до сприйняття абстрактних понять, до узагальнень;

 * Вміє чітко виразити словами чужу і свою власну думку або спостереження, причому нерідко записує (або просить записати) не з метою похвалитися, а для себе;

 * Любить слухати (або читати) науково-популярні видання, дорослі статті і книги, випереджаючи в цьому однолітків на кілька років;

 * Часто намагається знайти власне пояснення причин і змісту найрізноманітніших подій;

 * Із задоволенням проводить час за створенням власних проектів, конструкцій, схем, колекцій;

 * Не сумує і ненадовго остигає до роботи, якщо його винахід або проект не підтримані або осміяні.

 

 Артистичний талант (7 ознак)

 

 Артистичний талант проявляється у Вашої дитини тим, що він:

 

 * Часто, коли йому не вистачає слів, виражає свої почуття мімікою, жестами і рухами;

 * Прагне викликати емоційні реакції в інших, коли з захопленням про щось розповідає;

 * Змінює тональність і вираз голосу, мимоволі наслідуючи людину, про яку розповідає;

 * З великим бажанням виступає перед аудиторією, причому прагне, щоб його слухачами були дорослі;

 * З легкістю передражнює звички, пози, вирази;

 * Пластичний і відкритий до всього нового;

 * Любить і розуміє значення красивого і характерного одягу.

 

 Неабиякий інтелект (9 ознак)

 

 У Вашої дитини неабиякий інтелект, якщо він:

 

 * Добре міркує, ясно мислить, розуміє недомовлене, вловлює причини і мотиви вчинків інших людей;

 * Володіє хорошою пам'яттю;

 * Легко і швидко схоплює новий навчальний матеріал;

 * Задає дуже багато продуманих і виправданих ситуацією питань;

 * Любить читати (або слухати) книги, причому за своєю власною програмою, на кілька років випереджає дошкільну або шкільну літературу;

 * Обганяє своїх однолітків за інтелектом, причому в навчанні не обов'язково є відмінником, часто скаржиться, що в школі (або на заняттях в д / садку) йому нудно;

 * Набагато краще і ширше багатьох своїх однолітків інформована про події й проблеми, що не стосуються його безпосередньо;

 * Володіє почуттям власної гідності і здорового глузду, розсудливим не по роках, навіть розважливий;

 * Дуже сприйнятливий, спостережливий, швидко не обов'язково гостро, реагує на все нове і несподіване в житті.

 

 Спортивний талант (8 ознак)

 

 Не гнівайтесь на Вашого пустуна - просто в нього спортивний талант:

 

 * Він енергійний і весь час хоче рухатися;

 * Він сміливий до нерозсудливості і не боїться синців і шишок;

 * Він майже завжди бере верх у бійках або виграє в якій-небудь спортивній грі;

 * Не відомо, коли він встиг навчитися спритно управлятися з ковзанами і лижами, м'ячами і клюшками;

 * Краще за багатьох інших однолітків фізично розвинений і координований у рухах, рухається легко, пластично, граціозно;

 * Воліє книгам і спокійним розвагам ігри, змагання, навіть безцільну біганину;

 * Здається, що він ніколи серйозно не стомлюється;

 * Неважливо, чи цікавиться він усіма видами спорту або якимось одним, але в нього є свій герой - спортсмен, якому він наслідує.

 

 Літературне дарування (5 ознак)

 

 У Вашої дитини літературне обдарування, якщо він:

 

 * Розповідаючи про що-небудь, вміє дотримуватися обраного сюжету, не втрачає основну думку;

 * Любить пофантазувати або імпровізувати на тему дійсної події, причому надає події щось нове і незвичайне;

 * Вибирає в своїх усних або письмових розповідях такі слова, які добре передають емоційний стан і почуття героїв сюжету;

 * Зображує персонажі своїх фантазій живими і цікавими, олюдненими;

 * Любить, усамітнившись, складати (або писати) розповіді, вірші, не боїться почати писати (складати) роман про власне життя.

 

 Художні здібності (6 ознак)

 

 Художні здібності Вашої дитини можуть проявитися в тому, що він:

 

 * Не знаходячи слів або захлинаючись ними, вдається до малюнка або ліплення для того, щоб висловити свої почуття чи настрій;

 * У своїх малюнках або картинках відображає все розмаїття предметів, людей, тварин, ситуацій, а не «зациклюється» на зображенні чогось цілком удалого;

 * Серйозно ставиться до творів мистецтва, стає вдумливим і дуже серйозним, коли його увагу привертає який-небудь твір мистецтва або пейзаж;

 * Коли є вільний час, охоче ліпить, малює, креслить, комбінує матеріали і фарби;

 * Прагне створити якийсь витвір, має очевидне прикладне значення - прикраса для будинку, одягу або що-небудь подібне;

 * Не жахається висловлювати власну думку навіть про класичні твори, причому може спробувати критикувати їх, наводячи цілком розумні доводи.

 

 Познайомившись з цими «ознаками впізнання» таланту, озбройтеся олівцем і папером і оцініть у балах (від 2 до 5) кожну характерну ознаку у всіх восьми описаних талантах. Якщо якась характеристика особливо підходить Вашій дитині, ставте йому 5 балів, якщо вона виражена тільки добре - 4 бали, ну і так далі (але не ставте оцінку нижче 2 балів).

 

 Потім підсумуйте бали всередині кожної з восьми анкет на кожен тип таланту. Отриману суму поділіть на число ознак таланту (наприклад, суму отриману при складанні балів за спортивний талант треба поділити на 8).

 

 Тепер побудуємо графік. Проведемо осі координат. На горизонтальній осі 8 позицій (по числу видів таланту). На вертикальній осі нанесіть через рівні відстані цифри від 2 до 5. На перетині проекцій середньої оцінки в балах і виду таланту нанесіть точку. Поєднавши отримані точки, ви отримаєте потрібний вам графік.

 

 Графік обдарованості

 Для чого потрібен графік обдарованості дитини? Для того, щоб дитина одночасно займалася музикою і плаванням, а також математикою й малюванням. Поглянувши на графік, ви зможете оцінити перспективи малюка. У даної дитини обдарованість у галузі музики, науки, інтелекту і артистичних сферах. Плавання і технічний гурток чужі йому і будуть в тягар.

 

 А якщо лінія на графіку не має піків? Не переживайте, пропонований Вам метод виявлення обдарувань дитини за допомогою анкетування все-таки досить простий, а талант має властивість тривалий час вести «прихований спосіб життя» і виявлятися бурхливо і яскраво.

 

Тест 

"Не проґав вундеркінда"

 

Кожна дитина має свої, лише їй притаманні риси, які розпізнаються в ранньому віці, тому обов'язок батьків - виявити та розвинути приховані здібності та задатки. У цьому може допомогти такий тест.

1. Ваша дитина навчилася рано, до шестирічного віку читати:

· самостійно - 7 балів;

· за допомогою когось - 5 балів.

2. Читає багато книг, причому досить швидко - 2 бали.

3. Сама або за допомогою когось зацікавилася словниками та енциклопедіями - 2 бали.

4. Легко навчилася читати, але відчуває труднощі під час читання - 1 бал.

5. Займається, за звичай, за зачиненими дверима, а друзів має старших за себе - 2 бали.

6. Розмовляє зі старшими на рівних - 2 бали.

7. Ставить багато різних каверзних запитань, інколи заганяючи дорослих у глухий кут - 2 бали.

8. Має готові відповіді навіть на несподівані запитання - 1 бал.

9. Іноді неуважна, але завжди вміє робити цікаві повідомлення (скажімо, після перегляду кінофільму, телепередачі чи спостереження за чим-небудь) - 2 бали.

10. Із задоволенням вступає в бесіду про навколишній світ, дає власну оцінку суспільним явищам - 1 бал.

11. Одноманітні справи (миття посуду, легкі навчальні вправи, які не потребують особливих зусиль) викликають нудьгу - 1 бал.

12. Чутлива до несправедливості, навіть якщо це не стосується її особисто - 2 бали.

13. Має багатий словниковий запас і вміло застосовує під час спілкування різні терміни - 2 бали.

14. Любить складні ігри ( шахи та ін.), які вимагають кмітливості - 1 бал.

15. У ранньому віці цікавиться тим, що вивчають старшокласники - 1 бал.

16. Любить різні заняття, причому хоче робити все самостійно - 2 бали.

17. Її цікавить Всесвіт, вона цікавиться питаннями давньої історії - 2 бали.

18. У школі навчається без особливих зусиль, швидко схоплює матеріал та має власну думку з багатьох питань - 2 бали.

19. Має розвинуте почуття сприймання музики, образотворчого мистецтва, навколишнього світу і в усьому знаходить гармонію - 2 бали.

 

Ось і весь тест вашого "вундеркінда", якщо він таким є. А це залежить від того, скільки балів він отримає під час підрахунку. Потрібно врахувати, що об'єктивність тестування залежить від чітких відповідей на запитання.

Якщо ви набрали від 10 до 13 - це свідчить про те, що ваша дитина має певні здібності, а тому вам необхідно потурбуватися про те, щоб організувати її навчання та спрямовувати розвиток її здібностей.

 

ТО ЩО Ж ТАКЕ "ОБДАРОВАНІСТЬ"?

(Калейдоскоп тлумачень)

 

* * *

Обдарований - який має великі природні здібності; здібний, талановитий. Здібність - природний нахил до чого-небудь; обдарування; талант.

(Великий тлумачний словник сучасної української мови, 2002 р.)

 

* * *

Обдарованість - комплекс задатків і здібностей, які за сприятливих умов дозволяють потенційно досягти значних успіхів у певному виді діяльності (чи діяльностей) порівняно з іншими людьми.

(Л.Липова)

* * *

Обдарованість - якісно своєрідне сполучення здібностей, від якого залежить імовірність більшого чи меншого успіху під час виконання тієї чи іншої діяльності.

(Б.Тєплов)

* * *

Обдарованість - специфічне поєднання здібностей високого рівня, а також інтересів, потреб, що дозволяє виконувати певну діяльність на якісно високому рівні, відмінному від умовного "середнього рівня".

(Б.Чижевський)

* * *

Обдарованість - поєднання трьох компонентів: мотивації, орієнтованої на виконання завдання; видатних розумових здібностей і креативності.

(Дж.Рензуллі)

* * *

Обдарованість - це не лише своєрідне поєднання здібностей людини, а ще й сукупність її особистісних характеристик.

(Л.Слободянюк)

* * *

Обдарованість - високий рівень розвитку загальних і спеціальних здібностей.

(В.Чудновський, В.Юркевич)

* * *

Обдарованими ми вважаємо наших дітей і підлітків, рівень інтелекта яких і мотивація, що склалася, дозволяє їм досягти в майбутньому високих професійних і творчих досягнень.

(Т.Хромова)

* * *

Обдарованими називають тих, хто показує гарні результати або високий рівень здібностей в одній чи декількох галузях діяльності: загальні інтелектуальні здібності, академічні здібності, продуктивне мислення, здібності до лідерства, художні й артистичні здібності, психомоторні здібності.

(Мануела Да Сільва)

* * *

Обдарованість - це працелюбство.

(Н.Лейтес)

* * *

Обдарованість - це набір здібностей, здатність до видатних досягнень у будь-якій соціально значущій сфері людської діяльності.

(Н.Лейтес)

* * *

Обдарованість - системно-особистісне утворення, зумовлене природними особливостями організму людини (сенсорні, моторні, інтелектуальні компоненти високої енергетичності). Обдарованість складається з високого рівня інтелекту, творчих здібностей і мотиваційного компонента.

(О.Кульчицька)

* * *

Обдарованими є ті учні, які, за оцінкою професіоналів, внаслідок значних здібностей володіють потенціалом до високих досягнень.

(Держвідділ освіти США)

* * *

Обдарованість - підвищений рівень розвитку однієї чи декількох здібностей людини, на основі яких виникає можливість досягти високих результатів у соціально значимих видах діяльності.

(В.Панов, А.Матюшкін)

* * *

Обдарованість - це системна, така, що розвивається протягом життя якість психіки, яка визначає можливість досягнення людиною більш високих (незвичайних) результатів у одному чи декількох видах діяльності порівняно з іншими людьми.

(Д.Богоявленська, В.Шадриков)

* * *

Обдарованість - завжди унікальна, тому марно шукати універсальні ознаки обдарованих дітей.

(Р.Стернберг)

* * *

Обдарованість є наслідком розвитку вроджених задатків під дією як внутрішніх, суб'єктивних, так і зовнішніх, стосовно особистості, соціальних чинників.

(О.Музика)

* * *

Розумово обдаровані діти - це діти, які різко виділяються із середовища ровесників високим розумовим розвитком, який є наслідком як природних задатків, так і сприятливих умов виховання.

(Ю.Гільбух)

* * *

Здібність - це такі індивідуально-психологічні особливості людини, які сприяють успішному виконанню нею тієї чи іншої діяльності й не зводяться тільки до знань, умінь та навичок, які вона має.

(Психологічний словник)

* * *

Немає необдарованих дітей - є дорослі, які не займаються розвитком дитини, адже будь-яка здібність потребує розвитку.

(І. Мороз)

 

Критерії обдарованості

 

Обдарованими можна вважати дітей, якщо вони:

1. Часто "перескакують" через послідовні етапи свого розвитку.

2. У них чудова пам'ять, яка базується на ранньому мовленні.

3. Рано починають класифікувати і диференціювати інформацію, що надходить до них.

4. Із задоволенням захоплюються колекціонуванням, при цьому їхня мета - не приведення колекції в ідеальний і досить постійний порядок, а реорганізація, систематизація її на нових підставах.

5. Мають великий словниковий запас. Із задоволенням читають словники та енциклопедії, придумують нові слова і поняття.

6. Можуть займатися кількома справами відразу, наприклад, стежити за двома чи більше подіями, що відбуваються навколо них.

7. Дуже допитливі, активно досліджують навколишній світ і не терплять ніяких обмежень своїх досліджень.

8. У ранньому віці здатні простежувати причинно-наслідкові зв'язки, робити правильні висновки.

9. Можуть тривалий час концентрувати свою увагу на одній справі, вони буквально "занурюються" в своє заняття, якщо воно їм цікаве.

10. Мають сильно розвинуте почуття гумору.

11. Постійно намагаються вирішувати проблеми, які їм поки що не під силу.

12. Відзначаються різноманітністю інтересів, що породжує схильність починати кілька справ одночасно.

13. Часто роздратовують ровесників звичкою поправляти інших і вважають себе такими, що завжди мають рацію.

14. Їм бракує емоційного балансу, вони часто нетерплячі та поривчасті.

 

Правила для батьків

«Як розвивати самостійність у дітей»

 

 

"Людина не може бути вільною,

   якщо  вона  не  самостійна”.

                              М.Монтессорі.

 

 

Правило 1. Визнання особистості дитини і її недоторканності.           

        Відсутність сваволі в діях батька і матері.

 

Правило 2. Формування адекватної самооцінки.

       Людина з низькою самооцінкою постійно залежить від чужої   думки, вважає себе недостатньою. Формування самооцінки  дитини залежить від оцінки її батьками тому, що в ранньому віці дитина ще не вміє оцінювати себе сама.

 

Правило 3. Прилучати до реальних справ родини.

        Можна проводити мінінараду за участю всіх членів родини, спільно планувати сімейні справи.

 

Правило 4. Розвивати силу волі дитини.

        Навчити виявити витривалість, сміливість, мужність, терпіння. Учити докладати зусиль для досягнення мети.

 

Правило 5. Учити планувати, складати план дій.

        Велику і складну справу розбивати на ряд конкретних дій.

 

Правило 6. З малих років прилучати до праці.

        Вимагати виконання домашніх обов'язків, доручень. Можна налагодити домашнє виробництво – навчання ремеслу, що підвищує самооцінку, зближує членів родини.

 

Правило 7. Навчити спілкуватися з іншими дітьми, людьми.

        Для цього важлива модель батьківського поводження.

 

Правило 8. Формувати моральні якості: доброту, порядність, співчуття, взаємодопомогу, відповідальність.